20 februari 2012

En kanonhit som egetligen var en hämnd

En av mina favoritlåtar genom tiderna är David Bowies ”Life on Mars?”. Jag återkommer till den låten titt som tätt och bara njuter när jag lyssnar.
Nu har jag fått lära mig att den skrevs som en hämndaktion. David Bowie hade skrivit en engelsk text till Claude Francois låt ”Comme d’Habitude”. Men i stället valde producenterna Paul Ankas text, "My way", en låt som blev något av Frank Sinatras signaturmelodi. Om du vill läsa mer om hur "Life on Mars?" blev en hämnd, så kan du läsa det på kultursidorna hos SvD.

Så varför skriver jag då det här blogginlägget om en superhit? Jo för att göra lite reklam för boken "The man who sold the world", som är en biografi om David Bowies musikaliska karriär under 1970-talet. Självklart finns boken att låna i Göteborgs folkbibliotek, men det kan hända att det är lite kö på den.

Passa på att njuta av låten i fråga.


Inga kommentarer: