14 mars 2012

Fira 3.14 med piesi

3,141592653 etc., etc.
Dagens datum skriver vi väl vanligtvis som 14/3, men i USA föredrar de att ha månaden först, vilket 1988 fick en matematikintresserad amerikan att utlysa dagen till pi-dagen - eftersom 3, 1 och 4 är de första siffrorna i detta oändliga tal.

För den som glömt det här med matematiken är kanske den enklaste förklaringen att  pi är det tal som behövs för att räkna ut en cirkels omkrets utifrån dess diameter. Men mer än så tänker jag inte försöka fördjupa mig i här, utan hänvisar till en utförlig Wikipedia-artikel för den intresserade.

Vad jag tänkte ta upp är istället de litterära aspekterna av bemärkelsedagen. För inte nog med att du kan låna boken Pi : det fantastiska talet här på biblioteket, det finns också författare som baserar hela verk på att imitera talets oändliga decimaler. Pilish kallas det, och principen är att varje ord ska ha så många bokstäver som motsvarande siffra i pi: det första ordet har 3 bokstäver, det andra 1, det tredje 4, sedan 1, 5, 9, 2, 6 och så vidare.

Så vitt jag vet finns tyvärr(?) inga pilishböcker på hyllorna här, så jag får tipsa om några rader av min favoritpoet - eller piet - Wisława Szymborska:
Siffrornas långdans som utgör talet Pi
stannar inte alls vid kanten av papperet,
den fortsätter över bordet, tvärs genom luften,
muren, lövet, fågelboet och molnen, rakt upp i himlen,
ja, genom hela den uppblåsta, bottenlösa himlen.
Se, så kort kometsvansen är, som på en mus,
så klen stjärnans stråle när den böjer sig för vinden!

ur Talet Pi i Dikter 1945-2002
översatt av Anders Bodegård

Råkar du befinna dig i Stockholm går det också att ta sig till Tekniska museet för pi-promenad och pi-verkstad, rapporterar DN.

Inga kommentarer: