23 juli 2012

Den bästa bok jag läst!

Ja, jag vet inte om jag vågar sträcka mig så långt, men det tyckte i alla fall Aftonbladets recensent om Inbjudan till de våghalsiga, Dorothee Elmigers debutroman som kom i svensk översättning förra året. Men att jag drar mig för att kora den till den bästa bok jag läst handlar nog mer om att det kan kännas fånigt att rangordna läsupplevelser än att jag inte skulle tycka om boken - för den är faktiskt fantastiskt bra!

Berättelsen utspelar sig i en så gott som övergiven liten stad i ett genom bränder så gott som ödelagt kolgruveområde, där två systrar driver runt i jakt på en bortglömd flod - Buenaventura, ett mystiskt vattendrag som ska ha upptäckts av en expedition i Florida år 1776. Övertygade om att floden rinner dold i de pyrande gruvgångarna letar de efter ledtrådar i de böcker som råkar finnas till hands och frågar ut de få människor som dröjer sig kvar i trakten om de fragment som minnena lämnat. Systrarna hoppas att floden ska bli deras räddning i en värld som annars inte har mycket mer än sot och damm att erbjuda, men sökandet liknar ibland mer en desperat dagdröm eller äventyrslystna lekar. Men det är kanske drömmarna och äventyren som till slut är räddningen?

Till kulturkalaset i mitten av augusti kommer Dorothee Elmiger för att prata med just Athena Farrokhzad, som blev så förtjust i sin recension. Så låna, läs och lyssna!

Inga kommentarer: