29 januari 2013

En mycket uppskattad tvåhundraåring



För 200 år sedan skrevs den, boken som har blivit tv-serie med den fantastiska Colin Firth i en av huvudrollerna. Många är vi som har suckat lite smått förälskat när Mr Darcy visade sig i rutan.

Macfadyen in London, 2007. Wikipedia






Inte nog med att boken blev tv-serie, den blev till film också. Fast vi som har uppskattat Colin i rollen som Darcy har nog inte lika lätt att ta till oss Matthew Macfadyen i samma roll. Men filmen är ändå sevärd så klart.




Tyvärr har jag aldrig haft nöjet att få se Laurence Olivier i rollen, men jag kan tänka mig att han gjorde en mycket bra tolkning av Mr Darcy. Han var ju ändå en av de första skådespelarna att iklä sig rollen. Detta gjorde han år 1940. Den första tv-filmatiseringen gjordes dock redan år 1938. Då nådde BBC-sändaren inte längre än 4 mil.


För er som inte vet vilken bok jag talar om så är det den härliga Stolthet och fördom eller Pride and prejudice, som den heter i original av Jane Austen, som jag avser. Den fyllde precis i dagarna 200 år och det är värt att gratuleras.
Enligt vad som går att läsa hos SvD, så var arbetstiteln på boken, First impressions. Tycker att Austen gjorde rätt som gav den en ny och mycket mer intressant titel.

Stolthet och fördom, finns så klart att låna på biblioteken i Göteborg. Och den finns naturligtvis som bok, som tv-serie och som film.

Inga kommentarer: