04 april 2013

Så blev fantasy mainstream

Ända sedan barnsben har jag varit en slukare av den litterära genren fantasy. Jag misstänker att det började med Lewis böcker om Narnia, men jag är inte helt säker. Nu är jag sedan länge vuxen och jag älskar fortarande fantasy och föredrar den genren framför alla andra. Som fantasyfan har jag nog alltid betraktat mig som tillhörande en subkultur, en subkultur som samhället har klassat som rätt nördig. Så är det dock inte längre. Fantasy har blivit mainstream.

Det är medier som film och tv, som har gjort att fler och fler har upptäckt genren. Inte minst är det då filmerna om Harry Potter och Peter Jacksons Sagan om ringen-trilogi som har satt fantasy på mainstreamkartan. Men även tv-serier som True Blood och Game of Thrones har bidragit till spridningen av genren. Det märks på biblioteken när något har slagit igenom på såväl den lilla som den stora skärmen, för då ökar alltid intresset även för böckerna och reservationsköerna blir långa.

För dig som vill läsa fantasy, så kommer här några tips på författare som i mitt tycke skriver mycket bra fantasy:

Robin Hobb och då främst the Farseer Trilogy följd av the Tawny Man Trilogy. Den första trilogin är en känsloladdad läsning om utanförskap och om viljan att få höra till. Jag och många med mig, har gråtit vid flera tillfällen under läsningens gång. Den bästa kritik jag som bibliotekarie någonsin har hört om de här böckerna, var när en nittonårig kille sade att han inte stod ut med tanken på att han nu hade läst klart alla. Han erkände också villigt att han gråtit flera gånger.

Brent Weeks och då främst Night Angel Trilogy. Det här är lite mer hårdkokt fantasy som handlar om en lönnmördare, som hamnar i snåriga politiska intriger och märklig magi.


Kate Elliott, just nu väntar jag med iver på del tre i The Spiritwalker Trilogy. Här har vi en trilogi med två unga och starka kvinnor i huvudrollerna. Det är också den sorts fanatasy som kallas för steampunk.


Trudi Canavan här föredrar jag the Black Magician Trilogy, men jag var också förtjust i the Age of Five trilogin. Den första trilogin är en ganska avskalad fantasy. Det finns inga monster, drakar eller andra magiska väsen. Det finns dock magi och politiska intriger och maktspel mellan två fundamentalt olika samhällen.


Självklart finns det mängder av andra fantasyförfattare som förtjänar att läsas, men jag kan inte tipsa om alla här för då skulle inlägget bli för långt. För den som inte är så förtjust i att läsa just trilogier ska jag dock tipsa om en fristående bok av Brian Sanderson, Elantris.

Inga kommentarer: