16 maj 2013

Don't judge a book by it's cover

finns det ju ett gammalt talesätt som heter. Men jag måste erkänna att även jag som dagligen jobbar bland böcker har mycket svårt att hålla mig till andemeningen i talesättet. En bok som inte ser intressant, rolig, spännande, eller helt enkelt tilltalande ut på bokomslaget, lockar inte mig att läsa i någon större utsträckning.

I New York Times diskuterar fyra stycken formgivare några av sina senaste bokomslag. De visar upp den design som inte bedömdes som bra nog och sedan det omslag som hamnade på den faktiska boken. Jag måste nog säga att jag  höll med om att den version som trycktes var den bästa, med ett undantag.

Här kommer ett exempel på en i min mening mindre lyckad design av ett bokomslag:

Hur tänkte man här?

Att boken handlar om en framgångsrik chefsrekryterare, som plötsligt finner livet meningslöst och snärjs in i ett drama där kärlek kan beskrivas som kontroll över någon annan; förmedlas ju på intet sätt av det här omslaget.
















                                  Den här boken beskrivs som en skimrande pärla i
den spanska litteraturen. Det här omslaget får den att framstå 
som något fruktansvärt banalt och inte så lite tråkigt. 
I alla fall i mina ögon. Kanske känner du annorlunda.



Välkommen in till biblioteket för att fynda bland alla sorters böcker, med såväl fula som fina omslag.

Hos Svt kan vi läsa om hur fel det kan bli med bokomslag, när kvinnokroppen återigen används för att sälja en produkt.

Inga kommentarer: