10 juni 2013

Fantastiska slutstrofer i prosa



"Very few castaways can claim to have survived so long at sea as Mr. Patel, and none in the company of an adult Bengal tiger."
Life of Pi, Yann Martel

Har upptäckt en ny inspiration vad gäller blogginlägg och det är stylist.co.uk.  De listade ju de 50 vackraste bokomslagen för ett tag sedan. Men det finns andra intressanta och litterära listor på deras sida. Bland annat har de listat de 100 bästa slutstroferna i engelskspråkig litteratur.

Själv kan jag inte minnas en enda slutstrof i en enda bok jag har läst. I all ärlighetens namn kan jag knappt minnas, vad den bok jag läste innan jag började läsa den bok jag läser nu, ens heter. Tur att jag för läsdagbok, så att jag kan gå tillbaka och se vad jag egentligen har läst under årens lopp.

För att avsluta det här lilla inlägget, så citerar vi en ganska mörk slutfras. Den som vill veta från vilken bok den här hämtad, får titta i kommentarsfältet.

"He was soon borne away 
by the waves and lost in darkness and distance."

1 kommentar:

Torslanda bibliotek sa...

Frankenstein av Shelley är sista strofen från.