21 november 2013

Forntida familj ännu populär

Familjen Hedenhös är kanske en välbekant familj för många. De skapades av Bertil Almqvist i slutet av 1940-talet och böckerna gavs sedan ut under 30 år.
Familjen Hedenhös, består av pappa Ben, mamma Knota, barnen Sten och Flisa samt deras hund Urax. De andra husdjuren är hästen Hårfagre och kon Mura.

Bokserien om Hedenhösarna är känd för sin humor och sina anakronismer. Detta är något som årets julkalender också kommer att vara. Julkalendern 2013 heter nämligen "Barna Hedenhös uppfinner julen".

I julkalendern förflyttas familjen framåt i tiden till våra dagars Stockholm. Det betyder att det inte finns ett bokligt underlag till själva historien.

Familjen upplever kulturkrockar i dagens värld.

I rollen som pappa Ben ser vi Fredde Granberg och han säger så här om böckerna;

"- Jag plöjde igenom dem under min uppväxt, så när de frågade om jag ville göra rollen som pappa Ben så var svaret snabbt ja. Skägget och håret hade jag ju redan. Jag är som en stenåldersgubbe i modern tid, säger Fredde Granberg." SvD
Många av böckerna finns att låna på biblioteken i Göteborg.

Inga kommentarer: