24 april 2014

Världens mäktigaste litteraturagent

Trots att jag jobbar med böcker har jag aldrig riktigt tänkt på att det finns en maktpyramid även inom den litterära sfären. Nu har jag lärt mig att den finns och att den toppas av litteraturagenten Andrew Wylie.

"Han kallas Schakalen, fnyser åt bästsäljare och föraktar Amazon. Andrew Wylie är världens mäktigaste litterära agent, men skulle aldrig ta i ”Fifty shades of Grey”. ”Jag vill inte representera skräp”, säger han." SvD
 Salman Rushdie, Philip Roth, Vladimir Nabokov, Arthur Miller, Dave Eggers, är bara några författare som representeras av Wylie. Karl Ove Knausgård är en av de nyare författarna som representeras av honom. Andrew Wylie har många öknamn och kallas även för tjuv, då han flera gånger har "stulit" författare från andra agenter. Han är en hård man som verkar gilla sitt negativa rykte - " vem fan bryr sig om att vara snäll?"

Tänk att det finns en sådan hårding inom bokvärlden. Han har också vänt upp och ned på den digitala e-boksvärlden, när han gav Amazon ensamrätt på hans författares e-böcker. Det blev nästan ett litterärt världskrig och Wylie fick tillslut ge sig.

Så här säger Wylie om Amazon idag;

"– Det är möjligt att Jeff Bezos tror att Amazon gör gott, säger Andrew Wylie.
– Om han ville göra det kunde han ge något tillbaka till det kulturlandskap han har blivit så rik på. I stället våldtar han det. Han bedriver rovdrift."

Inte skräplitteratur ;-)

Inga kommentarer: