06 oktober 2014

En fantasydrottning!

Gick omkring i min favoritbokhandel för några veckor sedan och kollade i hyllorna (jo även bibliotekarier köper böcker då och då). Tog upp en bok, läste på baksidan och bestämde att den följer med hem. Sedan lånade jag snabbt som tusan del två från biblioteken och köpte del tre. För det här var så bra fantasy att jag hade svårt att sluta läsa.

Sarah J Maas, heter min nya favoritförfattare och hon är så bra att jag gärna ger henne epitetet fantasydrottning.

Boken som följde med mig hem den där dagen i mitten av september heter Throne of glass och finns att låna från biblioteken. Tyvärr finns den inte i så många exemplar och just nu är det en liten kö på den, men den som ger sig till tåls, får en härlig läsupplevelse. I alla fall om man som jag älskar fantasygenren.

Meet Celaena Sardothien. Beautiful. Deadly. Destined for greatness. In the dark, filthy salt mines of Endovier, an eighteen-year-old girl is serving a life sentence. She is a trained assassin, the best of her kind, but she made a fatal mistake. She got caught. Young Captain Westfall offers her a deal: her freedom in return for one huge sacrifice. Celaena must represent the prince in a to-the-death tournament - fighting the most gifted thieves and assassins in the land. Live or die, Celaena will be free. Win or lose, she is about to discover her true destiny. But will her assassin's heart be melted?

Inga kommentarer: