29 oktober 2014

I döda författares sällskap

På lördag, 1 oktober, är det alla helgons dag, vilket innebär att Torslanda bibliotek är stängt. För en gångs skull sammanfaller alla helgons dag med allhelgonadagen, vilket också innebär att halloween kommer på "rätt" dag på fredag. För den förvirrade försöker Nordiska museet reda ut kalenderkrånglet...

Alla helgons dag är ju (till skillnad från det uppsluppna halloweenfirandet) traditionellt en stillsam högtid, ägnad åt minnet av inte bara helgon utan alla som lämnat oss. I många kyrkor på söndag ringer klockorna för dem som dött under året som gått, och jag tänkte därför lyfta fram tre författare som det senaste året lagt ned sina pennor för gott. De har dessutom något annat gemensamt: de har alla tilldelats Nobelpriset i litteratur. Vill du låna deras böcker kan du klicka på namnen för att komma till vår katalog där du kan reservera.

17 november 2013 dog Doris Lessing, 94 år gammal, i sitt hem i London. Hon hade länge varit medveten om sin ändlighet, inte minst efter den mini-stroke hon drabbades av 1998. Till och med när hon fick nyheten om Nobelpriset fanns döden med på hörn, när hon utbrast: "Jösses. Jag kunde inte bry mig mindre. Jag är inte direkt överväldigad av förvåning. Jag är 88 år gammal och de kan inte ge Nobelpriset till någon som är död, så jag tror att de förmodligen tänkte att de borde ge det till mig innan jag trillar av pinn".

I våras, närmare bestämt 17 april, lämnade Gabriel García Márquez jordelivet, vilket fick Colombias president att twittra "Tusen år av ensamhet och sorg för att Colombias genom tiderna störste författare har dött". Hundra år av ensamhet är väl García Márquez mest berömda bok, men det finns många andra mycket läsvärda böcker av denne den magiska realismens mästare. Och tröst så här bland allt prat om död kan komma från en av karaktärerna i Kärlek i kolerans tid som säger: "Jag upptäckte till min glädje att det är livet, inte döden, som är gränslöst".

Den sista vår rad av döda författare är Nadine Gordimer, som somnade in den 13 juli. Även hon skrev en del om döden, men ofta med lika mycket tanke på allt det här som kommer innan, och vad vi gör av det. I en intervju från 1980 svarade hon till exempel så här på frågan om hon är fascinerad av döden: "Döden är i själva verket livets mysterium, inte sant? Om du frågar "Vad händer med oss när vi dör? Varför dör vi?" frågar du också "Varför lever vi?"".

Nadine Gordimer med Nelson Mandela,
som även han dog under året som gått.

Uppmärksamma bloggläsare har kanske märkt att det blivit lite glesare mellan inläggen här. Men var inte oroliga - vi har inte glömt bort vår blogg. En av skribenterna är däremot sjukskriven, så det hinns bara med inlägg en gång i veckan nu. Men vi hoppas på ett snart återseende av kollegan och att ni bloggbesökare fortsätter läsa!

Inga kommentarer: