13 februari 2015

Kärleksfulla katalogsökningar

Imorgon är det som bekant Alla hjärtans dag. Jag har därför testat hur kärleksfull vår katalog Gotlib är. Jag sökte på såväl svenska som engelska och såg hur många träffar jag fick.

Söker jag på valfritt sökord kärlek, så får jag 4976 träffar på olika sorters media som anses uppfylla sökordet på något sätt.
Om jag i stället väljer att söka på följande sätt, kärlek*, så får jag 8059 sökträffar.

Om man söker på ordet love (det kommer även upp ett antal träffar med egennamnet Love då, men det får man bortse från), så får man 9144 träffar!
Väljer man att sätta en asterisk bakom love* får man upp häpnadsväckande 10672 sökträffar!

Den här helt ovetenskapliga sökningen tycker jag tyder på att vi har en ganska kärleksfull bibliotekskatalog.

Fast nu är det ju alla hjärtans dag det handlar om och då ska vi kanske ta och söka på ordet hjärta också. Den sökningen ger 780 träffar.  Högt upp på träfflistan kom ljudboken, Han åt mitt hjärta - Viktor Algren, kanske inte en speciellt kärleksfull titel. Med asterisk i sökningen blir det 1645 träffar. Från hjärta är steget till kardiologi inte så långt och söker man på det kommer det upp 62 träffar.




Att det idag är fredag den trettonde tycker jag inte vi ägnar en endaste tanke åt. Den är som alla andra fredagar, nämligen vad man gör den till. Det vill säga om man förväntar sig att något olycksaligt ska hända, så kan man faktiskt råka ut för en så kallad självuppfyllande profetia. SvD 13/4-2012 





Inga kommentarer: