15 mars 2017

Hegel och Haiti

Jag vet inte om Friedrich Hegel, den tyske 1800-talsfilosofen som skrev böcker som Förnuftet i historien och Andens fenomenologi, kommer att diskuteras i vår filosofihörna i maj. Ofta brukar han nog betraktas som lite överkurs och inte det första man sätter i händerna på någon som funderar lite allmänt över tillvarons mysterier. Men för den som ändå vill värma upp geniknölarna kan jag rekommendera boken Att läsa Hegel, en antologi som presenterar hur tio olika tänkare förstår Hegels verk.

Fast i uppriktighetens namn är det egentligen bara ett kapitel (det enda jag läste) som jag kan rekommendera: Susan Buck-Morss text "Hegel och Haiti". Men det rekommenderar jag å andra sidan varmt! Ingången här handlar inte om abstrakta begrepp och avancerade tankeövningar, utan om världen runt omkring Hegel, och vad som kan ha inspirerat hans filosofi. Det blir en spännande berättelse om karibiska slavuppror,
presshistoria och hur filosofi i grunden handlar om att förstå världen.

(Anders Burman har skrivit en sammanfattning av Buck-Morss teorier i Svenska Dagbladet - läs gärna den (också))

Inga kommentarer: