12 april 2017

Vi kom över havet

Dagens boktips kanske blir lite tjatigt för några - jag brukar försöka tipsa om den här boken så ofta jag får tillfälle och har stuckit den i handen på flera besökare här på biblioteket. Tipset är: Vi kom över havet av Julie Otsuka.

Under 1910-talet kom ungefär 15 000 japanska kvinnor till USA som "picture brides". Tidigare hade många män emigrerat från Japan för att söka arbete i USA, men efter 1907 skärptes reglerna för invandring. Fortfarande var det tillåtet för kvinnor som gifte sig att komma in i landet, och äktenskapen arrangerades via korrespondens genom särskilda äktenskapsbyråer. Kvinnorna lämnade ofta fattiga förhållanden och satte sig på båtar över Stilla havet för att gifta sig med män de aldrig träffat.

Det här är berättelsen om dem - om dem alla. Bokens huvudperson är ett kollektivt "vi", ett grepp som inte alls känns opersonligt eller spretigt, snarare inkännande och mäktigt. Jag bjuder på ett citat som jag hoppas visar vad jag menar och lockar till läsning av en av mina favoritböcker:

På båten hade vi inte kunnat veta att då vi för första gången fick syn på våra makar skulle vi inte ha en aning om vilka de var. Att skaran av män i stickade mössor och slitna svarta rockar som stod och väntade på oss där nere på kajen inte skulle ha några som helst likheter med de stiliga unga männen på fotografierna. Att fotografierna som skickats till oss var tjugo år gamla. Att breven som hade skrivits till oss hade skrivits av andra personer än våra makar, yrkesmän med vacker handstil som hade till uppgift att berätta lögner och vinna våra hjärtan. Att när vi första gången hörde våra namn ropas ut över vattnet skulle en av oss hålla för ögonen och vända sig bort - "Jag vill åka hem" - medan resten av oss skulle lyfta våra huvuden, rätta till fallet på våra kimonor, gå nerför landgången och stiga ut i den ännu varma dagen. "Det här är Amerika", skulle vi intala oss. "Det finns ingenting att oroa sig för". Och vi skulle ha fel.

Inga kommentarer: